Home
Nederlands
De basis
Inleiding
de zoektocht
tijdlijn
de goede dagen
de slechte dagen
de goede dagen 2
weetjes
Profession
de andere
school 2011/2012
Leerlijn Duits
Motivactie
Niveaukeuze
visie over onderwijs
gedachten in beelden
Griekenland
Gevecht met het GGZ
Kunst
Fotoalbum
Deutsch
Die Reise
Zeitleiste
Wissenswert
Sitemap
Gastenboek

Tja, en dan leerjaar 3. 

Aan het eind van het jaar moeten ze hun keuze maken voor vwo of havo,

en natuurlijk welk profiel.

We hebben hierbij het vak Motivactie bij betrokken.

De leerlingen moeten een portfolio maken, met alle belangrijke punten van de eerste 2 jaren op school.

En heel belangrijk, bewijsen dat ze geschikt zijn voor hun eigen keuze.

Niet alleen door het samenstellen van feiten en aangeven wat "leuk"zou zijn.

Nee. Feedback van mensen, projecten, zelfreflectie, het blootleggen van sterke en zwakke kanten, en hoe hieraan zou kunnen worden gewerkt.

Een bijzonder traject, waar het band met de leerling een enorme rol speelt. 

Als docent neem je hier een belangrijke rol in, sturen zonder dwingen, coachen .

 

 

 

Heb ik…..

Ja

Nee

Twijfels en waarom/ wat kan ik eraan doen

Een voorkant met weergegeven:

  • Mijn naam
  • Mijn profiel en niveau van keuze
  • Mijn keuzevak en vrije ruimte (indien al gekozen)
  • Een beeld dat een van mij en mijn werk geeft.

 

 

 

Een overzichtelijke inhoudsopgave?

  • Met hoofdstukken en paginanummers

 

 

 

Een inleiding met:

  • Wat de lezer voor zich heeft (mijn doel en beknopte inhoud van het portfolio)

 

 

 

Een omschrijving van wie ik ben (met beknopte biografie, hobby’s etc.)

 

 

 

Een omschrijving van wat ik kan met elke keer een uitleg per bewijsstuk bij:

  • Mijn waarden (drijfveren)
  • Mijn kennis en vaardigheden: voor elk vak bewijsstukken
  • Mijn kwaliteiten
  • Mijn valkuilen ?

 

 

 

Voldoende mijn niveau bewezen door middel van bijvoorbeeld het stellingenformulier

 

 

 

Een omschrijving van wat ik wil met:

  • Uitleg waarom ik mijn profiel graag wil
  • Uitleg waarom ik mijn niveau graag wil
  • Uitleg over wat mijn plannen zijn voor later en waarom, voor zover al duidelijk?

 

 

 

Verslagen van wat ik heb ontdekt over wat er is op het gebied van loopbaan: studie en beroepen?

 

 

 

Een conclusie?

 

 

 

Checklist Portfolio leerjaar 3

 

Om zeker te weten dat je je portfolio compleet hebt, hier een checklist die je punt voor punt na kunt gaan. Kijk goed of je snapt wat er bedoeld wordt, vraag anders je medeleerling en als het dan nog onduidelijk is, de docent.

 

Heb ik…..

Ja

Nee

Twijfels en waarom/ wat kan ik eraan doen

Een voorkant met weergegeven:

  • Mijn naam
  • Mijn profiel en niveau van keuze
  • Mijn keuzevak en vrije ruimte (indien al gekozen)
  • Een beeld dat een van mij en mijn werk geeft.

 

 

 

Een overzichtelijke inhoudsopgave?

  • Met hoofdstukken en paginanummers

 

 

 

Een inleiding met:

  • Wat de lezer voor zich heeft (mijn doel en beknopte inhoud van het portfolio)

 

 

 

Een omschrijving van wie ik ben (met beknopte biografie, hobby’s etc.)

 

 

 

Een omschrijving van wat ik kan met elke keer een uitleg per bewijsstuk bij:

  • Mijn waarden (drijfveren)
  • Mijn kennis en vaardigheden: voor elk vak bewijsstukken
  • Mijn kwaliteiten
  • Mijn valkuilen ?

 

 

 

Voldoende mijn niveau bewezen door middel van bijvoorbeeld het stellingenformulier

 

 

 

Een omschrijving van wat ik wil met:

  • Uitleg waarom ik mijn profiel graag wil
  • Uitleg waarom ik mijn niveau graag wil
  • Uitleg over wat mijn plannen zijn voor later en waarom, voor zover al duidelijk?

 

 

 

Verslagen van wat ik heb ontdekt over wat er is op het gebied van loopbaan: studie en beroepen?

 

 

 

Een conclusie?

 

 

 

Checklist Portfolio leerjaar 3

 

Om zeker te weten dat jouw leerling het portfolio compleet heeft, hier een checklist die je punt voor punt na kunt gaan. Naar aanleiding hiervan kunnen we de portfoliobespreking in de vergadering doen.

Heeft mijn mentorleerling…..

Ja

Nee

Twijfels en waarom, wat kan hij/ zij eraan doen

Een voorkant met weergegeven:

  • naam
  • profiel en niveau van keuze
  • keuzevak en vrije ruimte (indien al gekozen)
  • Een beeld van zichzelf

 

 

 

Een overzichtelijke inhoudsopgave?

  • Met hoofdstukken en paginanummers

 

 

 

Een inleiding met:

  • Wat de lezer voor zich heeft (doel en beknopte inhoud van het portfolio)

 

 

 

Een omschrijving van wie ik ben (met beknopte biografie, hobby’s etc.)

 

 

 

Een omschrijving van wat ik kan met elke keer een uitleg per bewijsstuk bij:

  • waarden (drijfveren)
  • kennis en vaardigheden: voor elk vak bewijsstukken
  • kwaliteiten
  • valkuilen ?

 

 

 

Voldoende niveau bewezen door middel van bijvoorbeeld het stellingenformulier

 

 

 

Een omschrijving van wat ik wil met:

  • Uitleg waarom dit profiel
  • Uitleg waarom dit niveau
  • Uitleg over plannen voor later en waarom, voor zover al duidelijk?

 

 

 

Verslagen van wat hij/ zij heeft ontdekt over wat er is op het gebied van loopbaan: studie en beroepen?

 

 

 

Een conclusie?

 

 

 

 

Het echte geluk is het onbeperkte gebruik van het verstand.Aristoteles.
Wege entstehen dadurch, dass man sie geht. Franz Kafka